Home
Employer branding

Tips voor Employer Branding

Tips voor Employer Branding

Je hebt de term ongetwijfeld vaker voorbij zien komen. Maar wat betekent employer branding nou precies en hoe geef ik daar als organisatie en als individu invulling aan? In deze blog helpen wij je een eindje op weg.

Wat is Employer Branding?

Als wij het heel simpel vertalen betekent employer branding in het Nederlands; werkgeversmerk. Wat maakt jouw merk interessant voor huidige en potentiële werknemers? In hoeverre is jouw organisatie authentiek en geniet het een voorkeurspositie ten opzichte van soortgelijke bedrijven? Dus daarom de vraag:

Wat maakt Employer Branding belangrijk?

Zoals je weet is de arbeidsmarkt op dit moment krap. Dit betekent dat er meer vacatures zijn dan dat er werknemers beschikbaar zijn. Deze disbalans zorgt ervoor dat werknemers bij het zoeken van een nieuwe werkgever verscheidene opties hebben. Jouw potentiële nieuwe werknemer gaat kijken wat er te koop is in de markt. Daarom is het belangrijk dat je bedrijf goed zichtbaar is en dat vacatures goed te vinden zijn op de website. Spring je er niet uit? Dan loop je waarschijnlijk goede kandidaten mis! Enfin, het belang van het bouwen van een employer brand is duidelijk. Maar hoe geef ik dit alles nou precies handen en voeten? Creëer gedegen (HR) beleid om deze uitdaging het hoofd te bieden. Hierbij een aantal tips:

1. Binnen beginnen is buiten winnen

Zoals met zoveel dingen is het belangrijk om zelf eerst kritisch te zijn op je eigen handelen. Als de sfeer intern goed is, zal dit uitwerking hebben op de buitenwereld. Als de cultuur intern anders is dan naar buiten toe gecommuniceerd wordt, is de boodschap niet congruent en zorgt dit voor alleen maar meer verwarring. Dus daarom; creëer een leercultuur waar mensen de mogelijkheid krijgen om op zijn of haar niveau te groeien. En maak van elke dag een feestje, gelukkige medewerkers zijn productieve medewerkers.

2. Vertel je verhaal

Staat intern de boel op de rit? Dan kan je na denken over hoe je dit verhaal over de bühne brengt. Dit is juist wat veel werkgevers vergeten. Als het zo fantastisch, gezellig en succesvol is bij jou organisatie, waarom zou je dit niet van de daken schreeuwen? Wees trots op het bedrijf en straal dit uit op je website, sociale kanalen en via je ambassadeurs (de medewerkers).

3. Waar zit de ideale kandidaat?

Er wordt veel tijd en geld geïnvesteerd in het vinden van je klanten. De doelgroep (en haar gedrag) wordt gedefinieerd en er worden sales- en marketingplannen geschreven hoe deze doelgroep te benaderen. Eigenlijk werkt het ook zo bij het vinden van een nieuwe werknemer. Wie is jouw ideale werknemer en waar zit deze werknemer dan precies? Brengt dit in kaart en vervolgens kan je ook specifiek op deze doelgroep gaan targetten. Vraag hierbij ook aan sollicitanten hoe zij bij jouw aan tafel zijn gekomen en doorloop de candidate yourney zelf of te komen tot nieuwe inzichten over jouw employer brand.

4. Maak een ‘Werken bij’ pagina

Veel werkgevers gingen je al voor. Het nut van een ‘werken bij’ pagina is om de carrièremogelijkheden en cultuur binnen de organisatie op een duidelijke manier weer te geven. Daarnaast is jouw website bedoelt om uiteindelijke klanten enthousiast te maken voor jouw product of dienst. Het werven van een nieuwe medewerker is een aparte tak van sport en vraagt dus ook letterlijk om een andere aanpak. Met de 'werken bij' pagina trekt een andere doelgroep en dit helpt bij het versterken van jouw employer brand.

5. Gebruik de juiste tools

Staat de ‘werken bij’ pagina? Dan is het interessant om uit te zoeken welke marketingtools er in gezet kunnen worden bij het vinden van de je droom kandidaat. Marketing is het nieuwe recruitment en er zijn tegenwoordig heel veel initiatieven die kunnen leiden tot meer tractie. Vooraf investeren zorgt voor het oplossen van de uitdaging van het vinden van personeel.

Aan de slag met Employer Branding!

Zie jij inmiddels ook het belang in van het bouwen van een Employer Brand? Focuzop legt zich toe op het adviseren over instroom, doorstroom en uitstroom van personeel. Focuzop helpt bij het inzichtelijk maken, implementeren en boosten van jouw brand. Wil je hier meer over weten? Neem contact op met één van onze adviseurs.